Goed te vinden?

De corporate bedrijven op de zakelijke markt in Nederland, weten ons over het algemeen uitstekend te bereiken met hun online marketing activiteiten. Via zowel traditionele als moderne kanalen worden wij geregeld geconfronteerd met hun merk, producten, diensten of ontwikkelingen en dat verdient een groot compliment aan de corporate digital marketeer.

(Deze blogpost is een onderdeel van een trilogie die de komende weken op dit blog verschijnt)

Sales de grote afwezige?

Ondanks alle inspanningen van de digital marketeer, blijft het vaak erg lastig om met de online marketing activiteiten de gewenste resultaten te behalen. Naar mijn idee heeft dat niet altijd met de marketing activiteiten te maken, maar vaak met de (ontbrekende) online activiteiten van de sales- en accountmanagers;

People business

Met de uitspraak “mensen doen het liefst zaken met… mensen!” vertel ik je helemaal niets nieuws. Helaas is de daadwerkelijke uitvoering ervan nog niet altijd en overal doorgedrongen binnen de sales- en accountmanagers van Corporate Nederland. Daar waar zelfstandige en MKB sales professionals door social media zichtbaarder en bereikbaarder zijn dan ooit, blijft de corporate sales professional helaas nogal eens achter. En dat is zeker een gemiste kans, want ook hun klanten en relaties zijn inmiddels gewend aan een andere online relatie met hun accountmanager, ongeacht of zij een ZZP, MKB of corporate bedrijf vertegenwoordigen.

Online terrein winnen in vier stappen

En dus is er voor de corporate sales- en accountmanagers nog heel veel ‘online terrein’ te winnen, zeker als het gaat om de inzet van LinkedIn. Om de corporate sales- en accountmanager alvast een LinkedIn-zetje in de goede richting te geven, heb ik de ‘easy-wins’ even voor je op een rijtje gezet:

1- Ik zie geregeld dat de ‘Samenvatting’ op een LinkedIn profiel maar gedeeltelijk of zelfs helemaal niet is ingevuld. Dat is een gemiste kans, want jouw samenvatting geeft je de mogelijkheid om bezoekers aan jouw profiel te informeren over jou en jouw professionele activiteiten. En een persoonlijke ‘presentatie’ via de LinkedIn samenvatting over wat jij voor mij zou kunnen betekenen, vind ik toch echt veel interessanter dan een uitgebreide CV die vaak wel aan LinkedIn profielen zijn toegevoegd.

2- Mocht je als sales professional je LinkedIn samenvatting gaan schrijven, vermeldt dan alsjeblieft niet dat je zo’n ‘result-driven, self-starting and highly motivated sales person’ bent. Wellicht interessant voor recruiters en je manager, voor mij als potentiële klant is het dat zeker niet. Ik lees in je samenvatting liever waarom jij de aangewezen accountmanager bent die mijn problemen kan oplossen (en dus mijn volgende leverancier zou moeten worden), dan dat jij zulke uitstekende verkoopresultaten kan behalen voor je bedrijf (ten koste van mij?).

3- Zorg dat je meer dan 500 connecties hebt op LinkedIn; Door jouw 500+ connecties geef je mij de indruk dat je een groot netwerk hebt, wat voor mij wellicht ook interessant kan zijn. En een accountmanager met 80 LinkedIn connecties klinkt nou eenmaal niet erg relatie- en marktgericht, terwijl ik als klant toch graag de nodige toewijding en ervaring verlang van mijn accountmanager.

4- Als je alleen in de Nederlands(talig)e markt actief bent, zou je je kunnen afvragen waarom je je LinkedIn profiel in het Engels hebt geschreven. Het schept wellicht een extra drempel naar de bezoeker van je profiel en het zal je zeker niet helpen voor je Nederlandstalige SEO. Mocht je als sales professional in de Nederlandse markt toch per sé een Engelstalig profiel willen, gebruik dan in ieder geval de LinkedIn mogelijkheid van meertalige profielen.

Persoonlijke online relatie

Naar mijn idee zijn we in een commercieel tijdperk beland, waarin jouw P2P (Person-to-Person) activiteiten belangrijker zijn dan ooit, ongeacht welke B2B of B2C omgeving je actief bent. Ik wil dan ook graag een professionele relatie met mijn corporate sales- en accountmanager, waarin zijn/haar persoonlijke zichtbaarheid en meerwaarde net zo belangrijk zijn als de mogelijkheden van het bedrijf dat hij/zij vertegenwoordigt.

En vandaar dus ook mijn vraag; “Hallo Corporate Nederland, is daar iemand?”

Laat gerust je reactie hieronder achter!

Noot van de redactie: Wil je Linkedin leren inzetten voor 'Social Selling'? Bekijk dan deze training!

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Inspirerende, centraal gelegen locaties

Trainingslocaties van Competence Factory liggen altijd lekker centraal; in hartje Amsterdam en pal naast station Utrecht Centraal. De ruimtes stimuleren concentratie, creativiteit en samenwerking. We willen ook graag dat je je thuis voelt, en hebben ze daarom kleurrijk ingericht en mooi verlicht. In onze ruimtes vind je bovendien grote white walls voor brainstorms.

Trainingen voor ieder budget

We willen dat iederéén goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporate met een flink opleidingsbudget, maar ook de freelance ontwerper, de zelfstandig adviseur, de ondernemer en de non-profit professional. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Wanneer je slim (heel vroeg, of juist last minute) boekt, betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

Bekijk onze aanbiedingen

CF community

Wanneer je een training bijwoont, ben je automatisch lid van de CF community. We organiseren mooie evenementen voor onze leden, waaronder gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse reis naar het Google hoofdkantoor. Ook krijgen CF communityleden 50% korting op de 'In a Day' events, waaronder Growth Hacking in a day en Design Thinking in a day.

Ga naar de events